Lapin ammattikorkeakoulussa kehitetty eSled – sähkökelkka jälleen maailman paras

 

Kisatunnelmaa Houghtonissa

Lapin Ammattikorkeakoulun Arctic Power-tiimi osallistui kehittämällään eSled –sähkömoottorikelkalla SAEn (Society of Automotive Engineers) Houghtonissa, Michiganissa järjestämään Clean Snowmobile Challengeen.  ESled kilpaili Zero-Emission – eli päästöttömien kelkkojen sarjassa. Kilpailua on järjestetty vuodesta 2000 ja viime vuonna eSled oli ensimmäinen Yhdysvaltojen ulkopuolelta kilpailuun osallistunut kelkka. Viime vuonna kilpailusta napsahti heti kokonaiskilpailun voitto, joten tänä vuonna mukana oltiin mestaruutta puolustamassa. Ei se huonosti mennyt tänäkään vuonna, koska mestaruus jäi Lapin Ammattikorkeakoululle!

Lapin Ammattikorkeakoulun tiimi saapui Houghtoniin torstaina 3.3. iltamyöhään. Heti seuraavana päivänä alettiin selvittämään kelkan kohtaloa, koska se ei ollut vielä saapunut paikalle, vaikkakin se oli lähetetty viikkoa etukäteen. Päivän mittaan selvisi, että kelkka oli matkalla Houghtoniin ja saapuikin iltapäivällä yhden aikoihin. Kelkan laatikossa oli hieman ruhjeita, mutta kelkka ei ollut kuitenkaan onneksi vaurioitunut.

Tiimi saapui kisapaikalle maanantaina 7.3.  ja ensimmäisenä oli vuorossa katsastus. Katsastus sujui moitteetta siihen asti, kun tehtiin erityisvastusmittaus. Mittauksessa todettiin, ettei suojalaite toimi oikein ja katsastus keskeytettiin. Tähän tiimi ei ollut osannut varautua. Tarkastusten jälkeen päädyttiin siihen, että akkupaketti avataan jonka jälkeen huomattiinkin pian, että yhdestä liittimestä löytyi kosketushäiriö. Kyseinen liitin poistettiin ja korvattiin juotoksella, joka todettiin tässä tapauksessa luotettavimmaksi vaihtoehdoksi. Korjausten jälkeen katsastusta jatkettiin ja todettiin kelkan toimivan moitteetta.

Tiistaina 8.3. ohjelmassa oli Grand Opening Event sekä Range-testi, jossa selvitetään kuinka pitkälle yhdellä täydellä latauksella pääsee. ESledin Range-testin tulos oli 30,6km, joka oli hieman parempi viime vuoteen verrattuna, olihan kelkassa enemmän energiaa, mutta myös moottorin teho oli kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna ja sen vuoksi myös kulutus korkeampi.

Keskiviikon ohjelmassa oli kelkan esittely paikallisessa Copper Country Mall – ostoskeskuksessa, jossa kelkka oli esillä yleisölle. Ostoskeskuksessa oli paljon ihmisiä tutustumassa kelkkoihin ja erityisesti eSled kiinnosti yleisöä kovasti. Myös muiden tiimien jäsenet kävivät ihastelemassa eSledin luotettavuutta ja kestävyyttä.

Torstaina 10.3 oli vuorossa neljä eri osakilpailua; kuormanvetokyky, melutesti, käsittelytesti sekä opiskelijoiden pitämät esitykset sähkökelkkojensa hankkeista. Melutestien analysointi suoritettiin sekä tuomareiden, että kanssakilpailijoiden toimesta. Kanssakilpailijat antoivat anonyymeille äänitteille pisteitä ja yhteen laskettu pistemäärä ratkaisi tuloksen. Tuomarit olivat haltioissaan kelkan ajo-ominaisuuksista käsittelyradalla. Yksi tuomareista jopa lohkaisi: ”This is the best sled I’ve ever driven”.

Perjantain ohjelmaan kuului kelkan siirto ulos lauantaiaamun kylmäkäynnistystestiä varten. Lauantaiaamuna sitten jännitettiin, miten kelkka lähtee käyntiin yön pakkasen jäljiltä. Paikalta kaasuteltiin kuitenkin varmoin ottein. Lauantaina vuorossa oli myös kuormanvetotesti, jossa eSledin perään kiinnitettiin polttomoottorikelkka, jota piti hinata 70 metriä. Viimeinen osakilpailu oli käsittelyradalla ajaminen, joka tällä kertaa suoritettiin oman kuljettajan toimesta. Olli osoitti osaamistaan kelkkakuskina ja omien mittausten mukaan nopeimmalla ajalla ilman ajovirheitä. Mainittakoon, että myös hyvin moni polttomoottorikelkka hävisi eSledille käsittelytestissä.

Illan palkintojen jako meni odotusten mukaisesti ja voitot tulivat seuraavissa kategorioissa: Range-testi, paras hanke (Best design) sekä tunnustus kylmäkäynnistystestin onnistumisesta. Näin ollen saavutukseksi tuli kokonaiskilpailun voitto (First Place Overall Zero Emission Class).

 

Tiimissä mukana:

Ari Karjalainen, Tutkimusryhmän johtaja
Jori-Jaakko Niskanen, Tieto- ja viestintätekniikka
Olli Haavikko, Mekaniikka
Matti Autioniemi, Tieto- ja viestintätekniikka
Jouni Alajoki, Liiketalous

CSC kuva 13.jpg

CSC kuva 14.jpg

 

eSled – tulevaisuuden moottorikelkkailua

eSled on Lapin Ammattikorkeakoulussa vuonna 2010 alkanut projekti, jonka tavoitteena on ollut moottorikelkan sähkökäyttöön muuntaminen sekä akku-polttokenno-hybriditeknologiaan perustuvan konseptin soveltaminen moottorikelkkaan. Nyt hanketta on viety enemmän kaupalliseen suuntaan ja liiketoimintamalleja selvitetään vuoden 2016 alussa alkaneessa TUTLI (Tutkimuksesta Liiketoiminnaksi) – hankkeessa. Hanke kestää 2017 – vuoden loppuun ja osallistaa Lapin Ammattikorkeakoulun opiskelijoita muun muassa opinnäytetöiden ja projektitöiden merkeissä. ESled – hankkeita on rahoittanut TEKES Euroopan Aluekehitysrahaston tuella sekä yhteistyöyritykset.

 

Lisätietoja:

Ari Karjalainen
ari.karjalainen@lapinamk.fi
+ 358 40 510 8427